född 2 november 1858, död i december 1932, var en svensk idealistisk konstnär.
Krouthen föddes i Linköping och var son till handlaren Conrad Krouthen och Hilda Åberg. Släkten Krouthen kom från Norrköping och flera generationer hade arbetat som tenngjutare. Familjenamnet Krut ändrades genom att varubeteckningen Krut-tenn förfranskades till Krouthen. Conrad Krouthen kom till Linköping 1850 och startade en manufakturaffär vid Stora torget. Affären gick bra och 1857 kunde han gifta sig med sömmerskan Hilda Åberg.
Krouthen kunde växa upp i ett välmående hem och han fick börja skolan på läroverket i Linköping. Vid 14 års ålder slutade han skolan och började arbeta åt fotografen och målaren Svante Leonard Rydholm som hade en atelje vid St. Larsplan. Krouthen fick lära sig grunderna i både målning och fotografering och vid 16 års ålder började han på Konstakademiens principskola i Stockholm 1875. Den treåriga utbildningen innebar att eleverna fick lära sig att rita av klot och profiler, djur och växter. Efter de tre åren fick Krouthen fortsätta vid akademin. I kursen "Lägre antiken" fick eleverna rita av gipsmodeller, i "Högre antiken" teckna efter levande model och i "Landskapsskolan" fick eleverna måla landskap. Under studietiden sökte sig många elever utanför skolan och Krouthen lärde känna konstnären Edvard Perseus. Perseus var kritisk till utbildningen på akademin och tog med sina elever bland annat till Mariefred och Gripsholms slott för att måla av naturen. Related Paintings of johan krouthen :. | utsikt fran vreta kloster | bat under segel | sjogesta bro | Strand med badande pojkar | sovende dreng | Related Artists:
Walter H.EverettStory illustration . American , 1880-1946
Johann anton rambouxGerman, 1790 - 1866
German painter, draughtsman and museum curator. He was taught drawing by Jean-Henri Gilson (1741-1809), before he went to Paris for further training in the studio of Jacques-Louis David. In 1812 he returned to Trier, painting portraits until 1815, when he spent a year at the Akademie der Bildenden K?nste in Munich. In 1816 he went to Rome, where he was part of the Nazarene circle without becoming a member of the Lukasbr?der. Close association with these artists, notably Peter Cornelius, Carl Philipp Fohr and Julius Schnorr von Carolsfeld, had a more lasting influence on Ramboux's artistic development than his earlier studies with David
Ludovico Carracci(Bologna 1555-1619)
Painter, draughtsman and etcher. His father, Vincenzo Carracci, was a butcher, whose profession may be alluded to in Ludovico's nickname 'il Bue', though this might also be a reference to the artist's own slowness. Ludovico's style was less classical than that of his younger cousins Agostino and Annibale, perhaps because of a mystical turn of mind that gave his figures a sense of other-worldliness. Like his cousins, he espoused the direct study of nature, especially through figure drawing, and was inspired by the paintings of Correggio and the Venetians. However, there survives in his work, more than in that of his cousins, a residue of the Mannerist style that had dominated Bolognese painting for most of the mid-16th century. Ludovico maintained a balance between this Mannerist matrix, his innate religious piety and the naturalism of the work of his cousins. With the exception of some travels during his training and a brief visit to Rome in 1602, Ludovico's career was spent almost entirely in Bologna.